Beïnvloeding.nl

Drie soorten vragen

Als je gaat doorvragen om te snappen hoe iemand over een situatie denkt, is het goed om te weten dat er drie soorten vragen zijn. Deze soorten vragen richten de aandacht op verschillende gebieden en leveren daarmee ook overtuigingen op (van je gesprekspartner) die over verschillende gebieden gaan. Grofweg kun je vragen stellen om een probleem helder te krijgen (en op te lossen), om iemands perspectief te verbreden of naar zichzelf te laten kijken.

1. Probleemoplossend

De eerste soort vragen komt veel voor in de werkpraktijk. Je stelt de vraag vanuit het idee dat je een inhoudelijke bijdrage wilt leveren. Je stelt bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • “Hoe zou je het beste X kunnen aanpakken?”
  • “Wat gebeurde er precies toen je Y deed?”
  • “Zou je niet dit of dat kunnen doen?”

Als het gesprek goed verloopt, lossen jullie samen het probleem op. Als er een volgende keer een probleem ontstaat dat een beetje anders is, moeten jullie er weer voor gaan zitten.

2. Kaderverruimend

De tweede soort vragen helpt de ander om ruimer naar het probleem te kijken. Je onderzoekt samen de overtuigingen die belemmerend kunnen werken voor het oplossen van het probleem. Vragen van deze soort zijn:

  • “Hoe zou collega X dit aanpakken?”
  • “Wat gebeurt er als je nu even helemaal niks doet?”
  • “Welke uitgangspunten die je hanteert zijn misschien niet zo nodig?”
  • “Wat zou er gebeuren als je in plaats van X iets anders zou doen?”
  • “Wat kan er in het ergste geval misgaan?”
  • “Welke andere conclusies zijn er mogelijk ook te trekken?”

In een goed gesprek leveren deze vragen vaak een verruiming van de beleving van de werkelijkheid op. Als een bepaald probleem in de toekomst nogmaals zou opkomen, dan zou je gesprekspartner het makkelijker zelf kunnen oplossen. Omdat het vragen zijn die een coachende inslag hebben, moet je in de gaten houden of de ander daarvoor open staat.

3. Persoonsontwikkelend

De derde soort vragen gaat nog een stap verder en legt de focus op de persoon. Wat zegt dit probleem over de ander? Je hebt het niet meer zozeer over het probleem maar je richt je op degene die het probleem heeft.

Voorbeelden:

  • “In hoeverre loop je op andere gebieden ook tegen dergelijke problemen aan?”
  • “Wat maakt dat jij zoveel last hebt van dit probleem en anderen minder?”
  • “Wat zegt dit probleem over jou?”
  • “Welk patroon van jou zorgt dat je steeds weer tegen dit probleem aanloopt?”

In een gesprek waarin deze vragen worden besproken, kan de ander veel over zichzelf leren. Het wordt een persoonlijk gesprek waarbij je gesprekspartner heel anders naar het probleem gaat kijken. De vraagstelling kan confronterend overkomen. Daarom is het goed om vooraf te bespreken of de ander daarvoor open staat.

NL

Inloggen

Log in voor toegang tot je eerdere bestellingen en exclusieve hulpbronnen, oefeningen en de uitgebreide beïnvloedingsprolfiel-scan. Nog geen account? Log dan hier in na je eerste bestelling.

Heb je een exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’? Maak dan hier een account aan met de code uit je boek.

Programma werkconferentie 17 april 2024

09.00 uur
Ontvangst met koffie en thee in het Zendstation te Lopikerkapel

09.30 uur
Interactieve workshop met Bart Verhaagen over de wereld van onze overtuigingen. Waar komt ons gedrag vandaan en hoe kun je dit beïnvloeden? Via het Perspectief Principe bespreken we de 12 vormen van beïnvloeden en de methode van het Beïnvloedingskompas.

11.00 uur
Tijdens de koffiepauze ga je zelf aan de slag om belemmerende overtuigingen naar boven te halen in een gesprek met een collega deelnemer.

11.30 uur
Demonstratie van de toepassing van alle vormen van beïnvloeden met een casus van iemand uit de zaal. Je ervaart direct op welke manier je ruimte kunt scheppen in knellende patronen.

12.30 uur
Tijdens de middagpauze ontvang je een gesigneerd exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’ en ontmoet je andere professionals bij een heerlijke lunch.

13.30 uur
Kies uit twee parallelle workshops:

Wat kunnen we leren van alle breinwetten uit de neuromarketing die ons overhalen om van alles in supermarkten en online te kopen? In de workshop onderzoek je op welke manier je deze kennis kunt inzetten in de dagelijkse praktijk

Hoe kun je zorgen dat vergaderingen niet eindeloos duren en vol zitten met herhalingen en stokpaardjes? Je gaat zelf oefenen met het zetten van een kader en leert de taal die mensen hierin meeneemt.

14.45 uur
Pauze

15.15 uur
Kies nogmaals uit twee parallelle workshops:

Hoe kun je hypnose en conversational trance inzetten in jouw werkpraktijk? Je gaat in deze workshop zelf oefenen met trance taal voor alledaagse toepassingen. Zodat je weerstand ombuigt naar samenwerking.

Hoe pas je de Krijgskunst Aikido toe zodat je goed gecentreerd en volledig in je kracht staat? Hoe kun je mensen in beweging brengen vanuit de overtuiging dat ze graag willen bewegen?

16.30 uur
Plenaire afronding

17.00 uur
Feestelijke borrel