Neuromarketing extra

In aanvulling op de voorbeelden uit het boek volgen hier nog een aantal extra neuromarketing principes:

Onvergelijkbaar maken

Als je wasmachines vergelijkt, vind je bij de grote aanbieders steeds net een ander model. Zijn deze uit eenzelfde serie en dus vergelijkbaar? De verkoper doet veel moeite om het type net weer iets anders te noemen of te nummeren:

  • Samsung WW80T734ABH QuickDrive Autodose € 829,-
  • Samsung QuickDrive wasmachine WW80T734AWH  € 749,-
  • SAMSUNG QuickDrive 8000-serie WW80T936ASH € 849,-

Zijn dit precies dezelfde wasmachines? Zijn ze zo verschillend dat de duurste 100 euro meer mag kosten? De prijzen en typenummers zijn gevonden op de websites van Coolblue, BCC en Bol.com. Zou je misschien toch maar kiezen voor de leverancier die jij het meest vertrouwt?

Prijs-ankers

Als je een duur apparaat wilt kopen, kom je bij de grote aanbieders snel terecht bij een keuze-hulp. Als je de vragen van deze hulp-test bescheiden invult, kom je uit bij een apparaat dat ze aanbevelen. De prijs valt tegen, probeer het maar eens!

Op deze manier zetten ze een prijs-anker: een referentiebedrag waar je alle andere aanbiedingen tegen gaat afzetten. Als jij niet weet hoeveel een Neo Qled tv scherm moet kosten, dan krijg je op deze manier een eerste prijs te zien. Je brein neemt dit bedrag als uitgangspunt. Je went aan het idee dat het zoveel kost als je zo’n mooi scherm wilt. Een scherm van € 200,- euro goedkoper is dan al snel een goede keus. Terwijl je misschien nog steeds veel teveel betaalt.

Afgeronde prijzen

Onbewust hebben mensen het idee dat er bij een tweedehands auto met een initiële prijs van 5000,- euro best nog wel ruimte is om hem uiteindelijk te kopen voor 4000,- euro. Als er daarentegen een precieze prijs op staat van 4.993,50 euro, dan zal de onderhandeling veel eerder gaan over een korting van maximaal 100 euro.

Baby’s en mooie vrouwen

Plaatjes van baby’s doen het het best. Op een diep niveau hebben we een zwak voor deze kwetsbare wezens. Het trekt onze aandacht, vooral als we de baby naar iets laten kijken waar we de aandacht op willen richten. Het wakkert ons gevoel van altruïsme aan. Mooie vrouwen (live of op een foto) trekken ook aandacht, vooral van mannen.

Rechter oor

Ga zodanig staan of zitten dat je in het rechteroor van de ander spreekt. Via dit oor komt de gesproken tekst veel beter binnen bij een ander. De ander is eerder geneigd om je te vertrouwen, blijkt uit onderzoek.

Warme dranken, zachte stoelen

Als de klant een warme drank vasthoudt en nuttigt, krijgt zij een warmer gevoel bij jou. Ook het uitdelen van zoetigheden helpt om mensen gunstig te stemmen en meer te laten kopen. Een zachte stoel in een verkoopruimte maakt dat wij minder hard onderhandelen. Geef mensen iets om te voelen, iets zachts.

Aandacht krijgen door beweging en iets onverwachts

Net als bij goochelaars richt de mens zich op beweging. Je kunt maar op 1 ding te gelijk focussen. Ook werkt het om iets onverwachts te doen. Gebruik het woord ‘NIEUW’

Spiegels maken zelfbewust

Een spiegel zorgt ervoor dat mensen eerlijker handelen en tevredener zijn met zichzelf als ze iets goeds doen. Zet bij de zelfscankassa dus een spiegel neer.

Eén persoon

Maak het duidelijk met het verhaal van één persoon, niet een hele groep. We zijn geneigd om daar sympathie voor te hebben. Er komt altijd één kind in beeld met honger of een ziekte om te zorgen dat we een donatie doen.

NL

Inloggen

Log in voor toegang tot je eerdere bestellingen en exclusieve hulpbronnen, oefeningen en de uitgebreide beïnvloedingsprolfiel-scan. Nog geen account? Log dan hier in na je eerste bestelling.

Heb je een exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’? Maak dan hier een account aan met de code uit je boek.

Programma werkconferentie 17 april 2024

09.00 uur
Ontvangst met koffie en thee in het Zendstation te Lopikerkapel

09.30 uur
Interactieve workshop met Bart Verhaagen over de wereld van onze overtuigingen. Waar komt ons gedrag vandaan en hoe kun je dit beïnvloeden? Via het Perspectief Principe bespreken we de 12 vormen van beïnvloeden en de methode van het Beïnvloedingskompas.

11.00 uur
Tijdens de koffiepauze ga je zelf aan de slag om belemmerende overtuigingen naar boven te halen in een gesprek met een collega deelnemer.

11.30 uur
Demonstratie van de toepassing van alle vormen van beïnvloeden met een casus van iemand uit de zaal. Je ervaart direct op welke manier je ruimte kunt scheppen in knellende patronen.

12.30 uur
Tijdens de middagpauze ontvang je een gesigneerd exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’ en ontmoet je andere professionals bij een heerlijke lunch.

13.30 uur
Kies uit twee parallelle workshops:

Wat kunnen we leren van alle breinwetten uit de neuromarketing die ons overhalen om van alles in supermarkten en online te kopen? In de workshop onderzoek je op welke manier je deze kennis kunt inzetten in de dagelijkse praktijk

Hoe kun je zorgen dat vergaderingen niet eindeloos duren en vol zitten met herhalingen en stokpaardjes? Je gaat zelf oefenen met het zetten van een kader en leert de taal die mensen hierin meeneemt.

14.45 uur
Pauze

15.15 uur
Kies nogmaals uit twee parallelle workshops:

Hoe kun je hypnose en conversational trance inzetten in jouw werkpraktijk? Je gaat in deze workshop zelf oefenen met trance taal voor alledaagse toepassingen. Zodat je weerstand ombuigt naar samenwerking.

Hoe pas je de Krijgskunst Aikido toe zodat je goed gecentreerd en volledig in je kracht staat? Hoe kun je mensen in beweging brengen vanuit de overtuiging dat ze graag willen bewegen?

16.30 uur
Plenaire afronding

17.00 uur
Feestelijke borrel