In aanvulling op de voorbeelden uit het boek volgen hier nog een aantal extra neuromarketing principes:
Onvergelijkbaar maken
Als je wasmachines vergelijkt, vind je bij de grote aanbieders steeds net een ander model. Zijn deze uit eenzelfde serie en dus vergelijkbaar? De verkoper doet veel moeite om het type net weer iets anders te noemen of te nummeren:
- Samsung WW80T734ABH QuickDrive Autodose € 829,-
- Samsung QuickDrive wasmachine WW80T734AWH € 749,-
- SAMSUNG QuickDrive 8000-serie WW80T936ASH € 849,-
Zijn dit precies dezelfde wasmachines? Zijn ze zo verschillend dat de duurste 100 euro meer mag kosten? De prijzen en typenummers zijn gevonden op de websites van Coolblue, BCC en Bol.com. Zou je misschien toch maar kiezen voor de leverancier die jij het meest vertrouwt?
Prijs-ankers
Als je een duur apparaat wilt kopen, kom je bij de grote aanbieders snel terecht bij een keuze-hulp. Als je de vragen van deze hulp-test bescheiden invult, kom je uit bij een apparaat dat ze aanbevelen. De prijs valt tegen, probeer het maar eens!
Op deze manier zetten ze een prijs-anker: een referentiebedrag waar je alle andere aanbiedingen tegen gaat afzetten. Als jij niet weet hoeveel een Neo Qled tv scherm moet kosten, dan krijg je op deze manier een eerste prijs te zien. Je brein neemt dit bedrag als uitgangspunt. Je went aan het idee dat het zoveel kost als je zo’n mooi scherm wilt. Een scherm van € 200,- euro goedkoper is dan al snel een goede keus. Terwijl je misschien nog steeds veel teveel betaalt.
Afgeronde prijzen
Onbewust hebben mensen het idee dat er bij een tweedehands auto met een initiële prijs van 5000,- euro best nog wel ruimte is om hem uiteindelijk te kopen voor 4000,- euro. Als er daarentegen een precieze prijs op staat van 4.993,50 euro, dan zal de onderhandeling veel eerder gaan over een korting van maximaal 100 euro.
Baby’s en mooie vrouwen
Plaatjes van baby’s doen het het best. Op een diep niveau hebben we een zwak voor deze kwetsbare wezens. Het trekt onze aandacht, vooral als we de baby naar iets laten kijken waar we de aandacht op willen richten. Het wakkert ons gevoel van altruïsme aan. Mooie vrouwen (live of op een foto) trekken ook aandacht, vooral van mannen.
Rechter oor
Ga zodanig staan of zitten dat je in het rechteroor van de ander spreekt. Via dit oor komt de gesproken tekst veel beter binnen bij een ander. De ander is eerder geneigd om je te vertrouwen, blijkt uit onderzoek.
Warme dranken, zachte stoelen
Als de klant een warme drank vasthoudt en nuttigt, krijgt zij een warmer gevoel bij jou. Ook het uitdelen van zoetigheden helpt om mensen gunstig te stemmen en meer te laten kopen. Een zachte stoel in een verkoopruimte maakt dat wij minder hard onderhandelen. Geef mensen iets om te voelen, iets zachts.
Aandacht krijgen door beweging en iets onverwachts
Net als bij goochelaars richt de mens zich op beweging. Je kunt maar op 1 ding te gelijk focussen. Ook werkt het om iets onverwachts te doen. Gebruik het woord ‘NIEUW’
Spiegels maken zelfbewust
Een spiegel zorgt ervoor dat mensen eerlijker handelen en tevredener zijn met zichzelf als ze iets goeds doen. Zet bij de zelfscankassa dus een spiegel neer.
Eén persoon
Maak het duidelijk met het verhaal van één persoon, niet een hele groep. We zijn geneigd om daar sympathie voor te hebben. Er komt altijd één kind in beeld met honger of een ziekte om te zorgen dat we een donatie doen.