Als je wilt beïnvloeden met feiten, kun je grafieken gebruiken en ze sturend opmaken. In dit artikel beschrijf ik aan de hand van de Corona-cijfers hoe dit werkt.
De feiten.
Perioden | Overledenen (aantal) |
2009 | 134235 |
2010 | 136058 |
2011 | 135741 |
2012 | 140813 |
2013 | 141245 |
2014 | 139223 |
2015 | 147134 |
2016 | 148997 |
2017 | 150214 |
2018 | 153363 |
2019 | 151885 |
2020 | 168566 |
Voor dit artikel ben ik er nog eens ingedoken. Ik heb data opgehaald bij het CBS via Statline. Ik heb de jaarlijkse sterftecijfers van alle Nederlanders samen in Excel gezet en vernam de volgende feiten:
- Ten opzichte van de hele bevolking in 2020 van 17,474.693 mensen is de oversterfte 0,063 procent bovenop de sterfte in een normaal jaar;
- De sterftecijfers van de afgelopen jaren zijn:
Framing
Nu komen we bij de vormgeving van grafieken. Je kunt deze cijfers namelijk op verschillende manieren weergeven. Vind je de bovenstaande cijfers heel erg en vind je dat iedereen zich moet houden aan de maatregelen? Geef dan de grafiek als volgt weer:
Vind je de bovenstaande cijfers wel meevallen en vind je dat de regering buitenproportionele maatregelen om een griepvirus te vernietigen? Geef dan de grafiek zo weer:
Conclusie
Door het kleurgebruik, de keuze van absolute aantallen (onder) of verschillen (boven) en de grafiektitel kun je met dezelfde dataset twee hele verschillende grafieken maken. Zie je wat voor een andere boodschap beide grafieken afgeven?