Opmaak van grafieken

Als je wilt beïnvloeden met feiten, kun je grafieken gebruiken en ze sturend opmaken. In dit artikel beschrijf ik aan de hand van de Corona-cijfers hoe dit werkt.

De feiten.

PeriodenOverledenen (aantal)
2009134235
2010136058
2011135741
2012140813
2013141245
2014139223
2015147134
2016148997
2017150214
2018153363
2019151885
2020168566

Voor dit artikel ben ik er nog eens ingedoken. Ik heb data opgehaald bij het CBS via Statline. Ik heb de jaarlijkse sterftecijfers van alle Nederlanders samen in Excel gezet en vernam de volgende feiten:

  • Ten opzichte van de hele bevolking in 2020 van 17,474.693 mensen is de oversterfte 0,063 procent bovenop de sterfte in een normaal jaar;
  • De sterftecijfers van de afgelopen jaren zijn:

Framing

Nu komen we bij de vormgeving van grafieken. Je kunt deze cijfers namelijk op verschillende manieren weergeven. Vind je de bovenstaande cijfers heel erg en vind je dat iedereen zich moet houden aan de maatregelen? Geef dan de grafiek als volgt weer:

Vind je de bovenstaande cijfers wel meevallen en vind je dat de regering buitenproportionele maatregelen om een griepvirus te vernietigen? Geef dan de grafiek zo weer:

Conclusie

Door het kleurgebruik, de keuze van absolute aantallen (onder) of verschillen (boven) en de grafiektitel kun je met dezelfde dataset twee hele verschillende grafieken maken. Zie je wat voor een andere boodschap beide grafieken afgeven?

NL

Inloggen

Log in voor toegang tot je eerdere bestellingen en exclusieve hulpbronnen, oefeningen en de uitgebreide beïnvloedingsprolfiel-scan. Nog geen account? Log dan hier in na je eerste bestelling.

Heb je een exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’? Maak dan hier een account aan met de code uit je boek.

Programma werkconferentie 17 april 2024

09.00 uur
Ontvangst met koffie en thee in het Zendstation te Lopikerkapel

09.30 uur
Interactieve workshop met Bart Verhaagen over de wereld van onze overtuigingen. Waar komt ons gedrag vandaan en hoe kun je dit beïnvloeden? Via het Perspectief Principe bespreken we de 12 vormen van beïnvloeden en de methode van het Beïnvloedingskompas.

11.00 uur
Tijdens de koffiepauze ga je zelf aan de slag om belemmerende overtuigingen naar boven te halen in een gesprek met een collega deelnemer.

11.30 uur
Demonstratie van de toepassing van alle vormen van beïnvloeden met een casus van iemand uit de zaal. Je ervaart direct op welke manier je ruimte kunt scheppen in knellende patronen.

12.30 uur
Tijdens de middagpauze ontvang je een gesigneerd exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’ en ontmoet je andere professionals bij een heerlijke lunch.

13.30 uur
Kies uit twee parallelle workshops:

Wat kunnen we leren van alle breinwetten uit de neuromarketing die ons overhalen om van alles in supermarkten en online te kopen? In de workshop onderzoek je op welke manier je deze kennis kunt inzetten in de dagelijkse praktijk

Hoe kun je zorgen dat vergaderingen niet eindeloos duren en vol zitten met herhalingen en stokpaardjes? Je gaat zelf oefenen met het zetten van een kader en leert de taal die mensen hierin meeneemt.

14.45 uur
Pauze

15.15 uur
Kies nogmaals uit twee parallelle workshops:

Hoe kun je hypnose en conversational trance inzetten in jouw werkpraktijk? Je gaat in deze workshop zelf oefenen met trance taal voor alledaagse toepassingen. Zodat je weerstand ombuigt naar samenwerking.

Hoe pas je de Krijgskunst Aikido toe zodat je goed gecentreerd en volledig in je kracht staat? Hoe kun je mensen in beweging brengen vanuit de overtuiging dat ze graag willen bewegen?

16.30 uur
Plenaire afronding

17.00 uur
Feestelijke borrel