Beïnvloeding.nl

Beïnvloedingsprofiel

Berberaap


Berberapen leven in grote sociale groepen van 10-100 dieren, waarin ieder dier zijn vaste plaats heeft. De vrouwen zijn de baas, maar stellen mannen aan voor hun bescherming. Het zijn sociaal zeer actieve dieren en er is veel interactie tussen de individuen in een groep: vlooien, dreigen, onderdanig gedrag, bij elkaar kruipen. De interacties zijn nodig om de verhoudingen goed en duidelijk te houden. Hun vlooigedrag en het bij elkaar kruipen van de individuen zie je bij deze aapsoort veel meer dan bij andere soorten.. Ze zijn veel bezig met de sociale relaties en de dieren hoger in rang worden vaak meer gevlooid en zitten ook vaak midden in de groepen met dieren die dichtbij elkaar zitten. Het vlooien is de smeerolie in de sociale machinerie. Daarnaast worden de kindjes bij Berberapen vaak gebruikt als statussymbool. Onvolwassen vrouwtjes moeten ter voorbereiding op hun moederschap uiteraard oefenen met de jongsten in de groep en kidnappen de baby’s regelmatig. Toch doen alle individuen eraan mee, zo ook twee volwassen mannen om het kindje dan gezamenlijk te vlooien (daar waar ze vanuit hun hiërarchie ten opzichten van elkaar dat niet rechtstreeks kunnen doen).

De berberaap als mens

In menselijke vorm zien we de berberapen terug als de gezellige teamspelers. Ze zijn erg geïnteresseerd in anderen en grijpen dan ook allerlei gelegenheden aan om met kwalitatief aandacht geven bezig te zijn, o.a. projecten delen, ondersteunen, samen lunchen etc.. Ze waarderen elkaar, doen graag iets voor de ander en helpen elkaar door problemen anders te benoemen. Het zijn de drie relationele vormen van beïnvloeding (veel aandacht, woorden en motivatie) die zij gebruiken om het goed te hebben in de groep waarin ze leven en werken. Hun statussymbolen zetten ze vaak in met intentie tot verbinding en gezelligheid op de werkvloer.

foto van berberapen: Stichting AAP

Meer apen en hun beïnvloedingsstijl

Bij de Bonobo’s hebben de mannen het nakijken als het gaat om leiderschap. De sociale structuur wordt gekenmerkt door de vrouwen die, in een alliantie...

Bonobo’s werden in beginsel gezien als de ‘pigmy’ Chimpansee, totdat bleek dat het een totaal andere soort was met unieke sociale structuur en cultuur. Bij...

Chimpansees leven in grote groepen met complexe sociale relaties en machtsverhoudingen, die ze op een slimme manier doorzien en gebruiken. Meestal is een drie- of...

De fysieke uitstraling van de gorilla man, met zijn brede zilverrug, bodybuilders lichaamsgewicht (ca 200kg) en hoge schedelkam op het achterhoofd, is van nature imposant....

Mannelijke mantelbavianen zijn een stuk groter dan de vrouwen en hebben naast grote manen ook een enorm rood ‘zitkussen’ op hun achterste. Mantelbavianen leven in...

Vrouwelijke mantelbavianen leven hun hele leven in dezelfde complexe sociale structuren als de mannen maar dan met vrijwel dezelfde familieleden. Mannen leiden een harem en...

Orang oetans zijn de meest solitaire apen die we kennen. In tegenstelling tot de andere (mens)apensoorten hechten ze geen waarde aan het leven in groepsstructuur...

Hoe zien je collega’s jou? Loop met je collega’s door een dierentuin vol apen en observeer hun gedrag onder leiding van een aapgedragdeskundige. Als je...

EN

Inloggen

Log in voor toegang tot je eerdere bestellingen en exclusieve hulpbronnen, oefeningen en de uitgebreide beïnvloedingsprolfiel-scan. Nog geen account? Log dan hier in na je eerste bestelling.

Heb je een exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’? Maak dan find it here. een account aan met de code uit je boek.

Programma werkconferentie 17 april 2024

09.00 uur
Ontvangst met koffie en thee in het Zendstation te Lopikerkapel

09.30 uur
Interactieve workshop met Bart Verhaagen over de wereld van onze overtuigingen. Waar komt ons gedrag vandaan en hoe kun je dit beïnvloeden? Via het Perspectief Principe bespreken we de 12 vormen van beïnvloeden en de methode van het Beïnvloedingskompas.

11.00 uur
Tijdens de koffiepauze ga je zelf aan de slag om belemmerende overtuigingen naar boven te halen in een gesprek met een collega deelnemer.

11.30 uur
Demonstratie van de toepassing van alle vormen van beïnvloeden met een casus van iemand uit de zaal. Je ervaart direct op welke manier je ruimte kunt scheppen in knellende patronen.

12.30 uur
Tijdens de middagpauze ontvang je een gesigneerd exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’ en ontmoet je andere professionals bij een heerlijke lunch.

13.30 uur
Kies uit twee parallelle workshops:

Wat kunnen we leren van alle breinwetten uit de neuromarketing die ons overhalen om van alles in supermarkten en online te kopen? In de workshop onderzoek je op welke manier je deze kennis kunt inzetten in de dagelijkse praktijk

Hoe kun je zorgen dat vergaderingen niet eindeloos duren en vol zitten met herhalingen en stokpaardjes? Je gaat zelf oefenen met het zetten van een kader en leert de taal die mensen hierin meeneemt.

14.45 uur
Pauze

15.15 uur
Kies nogmaals uit twee parallelle workshops:

Hoe kun je hypnose en conversational trance inzetten in jouw werkpraktijk? Je gaat in deze workshop zelf oefenen met trance taal voor alledaagse toepassingen. Zodat je weerstand ombuigt naar samenwerking.

Hoe pas je de Krijgskunst Aikido toe zodat je goed gecentreerd en volledig in je kracht staat? Hoe kun je mensen in beweging brengen vanuit de overtuiging dat ze graag willen bewegen?

16.30 uur
Plenaire afronding

17.00 uur
Feestelijke borrel