Exercise Logical Levels

In this scenario, a change is being implemented that necessitates a behavioral adjustment from employees:

  • At the beginning of the 21st century,ste the Municipal Social Service provides support to individuals on welfare. The General Assistance Law ensures that individuals without income receive support to prevent them from falling into poverty. Initially, employees of Social Services, who have a strong inclination to help the underprivileged members of society, assist these "welfare recipients." However, over time, societal perspectives begin to shift in the Netherlands, with growing suspicions that some welfare recipients might have undisclosed sources of income, possibly indicating fraudulent activities. Consequently, Social Services employees are tasked with conducting more rigorous checks. They are trained to tactfully inquire about and challenge their clients’ living situations to detect potential fraud. This includes looking for indicators such as shared households or multiple luxury cars that could suggest undeclared assets. Training sessions are held to discuss cases and share techniques for detecting fraud.

Three Questions:

  1. At what logical level was the intervention made to manage this change?
  2. What level should be addressed to ensure a successful implementation of this change, and how would you approach it?
  3. What factors might cause employees to resist changing their behavior, potentially leading to increased absenteeism?

Answers

Click here

Twee vragen met daarbij een antwoord dat ik zou geven:

  1. At what logical level was the intervention made to manage this change?

In de tekst kun je lezen dat ze deze verandering hebben begeleid door trainingen te geven en door effectief gedrag van de medewerkers te bespreken.

2. Op welk niveau moet men zo’n verandering in ieder geval begeleiden om kans op een goede implementatie te hebben en hoe doe je dat?

Je kunt in ieder geval aan de slag op het niveau van waarden en overtuigingen. Dat is een niveau dieper dan het niveau van de vaardigheden waar ze nu op hebben ingestoken. Dit kun je doen door in kleine groepen in gesprek te gaan met de medewerkers en hen voor te leggen hoe je de controles kunt invoeren zonder de kwaliteit van steun en hulp teniet te doen. Ze kunnen dan hun zorgen en ideeën bespreken en invloed hebben op de uitvoering van hun werk binnen de nieuwe kaders.

3. Wat zou er voor kunnen zorgen dat het gedrag niet makkelijk verandert en dat er een steeds hoger ziekteverzuim ontstaat?

Het grote probleem met deze verandering is dat de medewerkers die er werken vanuit hun persoonlijke profiel geselecteerd of aangetrokken zijn om arme mensen te helpen. Het zijn van nature ‘helpers’ en geen argwanende controleurs. Dit is verankerd op identiteitsniveau waardoor een gedragsverandering moeilijk wordt.

EN

Inloggen

Log in voor toegang tot je eerdere bestellingen en exclusieve hulpbronnen, oefeningen en de uitgebreide beïnvloedingsprolfiel-scan. Nog geen account? Log dan hier in na je eerste bestelling.

Heb je een exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’? Maak dan here een account aan met de code uit je boek.

Programma werkconferentie 17 april 2024

09.00 uur
Ontvangst met koffie en thee in het Zendstation te Lopikerkapel

09.30 uur
Interactieve workshop met Bart Verhaagen over de wereld van onze overtuigingen. Waar komt ons gedrag vandaan en hoe kun je dit beïnvloeden? Via het Perspectief Principe bespreken we de 12 vormen van beïnvloeden en de methode van het Beïnvloedingskompas.

11.00 uur
Tijdens de koffiepauze ga je zelf aan de slag om belemmerende overtuigingen naar boven te halen in een gesprek met een collega deelnemer.

11.30 uur
Demonstratie van de toepassing van alle vormen van beïnvloeden met een casus van iemand uit de zaal. Je ervaart direct op welke manier je ruimte kunt scheppen in knellende patronen.

12.30 uur
Tijdens de middagpauze ontvang je een gesigneerd exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’ en ontmoet je andere professionals bij een heerlijke lunch.

13.30 uur
Kies uit twee parallelle workshops:

Wat kunnen we leren van alle breinwetten uit de neuromarketing die ons overhalen om van alles in supermarkten en online te kopen? In de workshop onderzoek je op welke manier je deze kennis kunt inzetten in de dagelijkse praktijk

Hoe kun je zorgen dat vergaderingen niet eindeloos duren en vol zitten met herhalingen en stokpaardjes? Je gaat zelf oefenen met het zetten van een kader en leert de taal die mensen hierin meeneemt.

14.45 uur
Pauze

15.15 uur
Kies nogmaals uit twee parallelle workshops:

Hoe kun je hypnose en conversational trance inzetten in jouw werkpraktijk? Je gaat in deze workshop zelf oefenen met trance taal voor alledaagse toepassingen. Zodat je weerstand ombuigt naar samenwerking.

Hoe pas je de Krijgskunst Aikido toe zodat je goed gecentreerd en volledig in je kracht staat? Hoe kun je mensen in beweging brengen vanuit de overtuiging dat ze graag willen bewegen?

16.30 uur
Plenaire afronding

17.00 uur
Feestelijke borrel