Formatting charts

Leveraging facts through well-designed graphs can significantly impact your ability to persuade. This article outlines how to effectively format charts, illustrated with Covid statistics.

The Facts

PeriodsDeceiced #
2009134235
2010136058
2011135741
2012140813
2013141245
2014139223
2015147134
2016148997
2017150214
2018153363
2019151885
2020168566

To provide a concrete example, I revisited the data from the Dutch Statistics Bureau (CBS). I compiled the annual mortality rates of the Dutch population into Excel and uncovered the following:

  • Compared to the total population of 17,474,693 in 2020, there was an excess mortality rate of 0.063 percent over what would be expected in a typical year;
  • Recent years' mortality rates are as follows:

Graphic Design and Framing

Now, let's focus on the construction of graphs. The data mentioned can be illustrated in several ways. If you view the numbers as deeply concerning and believe strict adherence to guidelines is necessary, you might choose to represent the graph as follows:

Conversely, if you see the figures as not particularly alarming and feel that the government's measures are too harsh for what is essentially a flu virus, then you might opt to display the graph like this:

Conclusion

The utilization of color, the decision to present absolute numbers (for a more direct comparison) or to focus on differences (to highlight changes over time), and the choice of a graph title enable the creation of two distinctly different graphs from the same dataset.

EN

Inloggen

Log in voor toegang tot je eerdere bestellingen en exclusieve hulpbronnen, oefeningen en de uitgebreide beïnvloedingsprolfiel-scan. Nog geen account? Log dan hier in na je eerste bestelling.

Heb je een exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’? Maak dan here een account aan met de code uit je boek.

Programma werkconferentie 17 april 2024

09.00 uur
Ontvangst met koffie en thee in het Zendstation te Lopikerkapel

09.30 uur
Interactieve workshop met Bart Verhaagen over de wereld van onze overtuigingen. Waar komt ons gedrag vandaan en hoe kun je dit beïnvloeden? Via het Perspectief Principe bespreken we de 12 vormen van beïnvloeden en de methode van het Beïnvloedingskompas.

11.00 uur
Tijdens de koffiepauze ga je zelf aan de slag om belemmerende overtuigingen naar boven te halen in een gesprek met een collega deelnemer.

11.30 uur
Demonstratie van de toepassing van alle vormen van beïnvloeden met een casus van iemand uit de zaal. Je ervaart direct op welke manier je ruimte kunt scheppen in knellende patronen.

12.30 uur
Tijdens de middagpauze ontvang je een gesigneerd exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’ en ontmoet je andere professionals bij een heerlijke lunch.

13.30 uur
Kies uit twee parallelle workshops:

Wat kunnen we leren van alle breinwetten uit de neuromarketing die ons overhalen om van alles in supermarkten en online te kopen? In de workshop onderzoek je op welke manier je deze kennis kunt inzetten in de dagelijkse praktijk

Hoe kun je zorgen dat vergaderingen niet eindeloos duren en vol zitten met herhalingen en stokpaardjes? Je gaat zelf oefenen met het zetten van een kader en leert de taal die mensen hierin meeneemt.

14.45 uur
Pauze

15.15 uur
Kies nogmaals uit twee parallelle workshops:

Hoe kun je hypnose en conversational trance inzetten in jouw werkpraktijk? Je gaat in deze workshop zelf oefenen met trance taal voor alledaagse toepassingen. Zodat je weerstand ombuigt naar samenwerking.

Hoe pas je de Krijgskunst Aikido toe zodat je goed gecentreerd en volledig in je kracht staat? Hoe kun je mensen in beweging brengen vanuit de overtuiging dat ze graag willen bewegen?

16.30 uur
Plenaire afronding

17.00 uur
Feestelijke borrel