Beïnvloeding.nl

Beïnvloedingsprofiel

Gorilla-man


De fysieke uitstraling van de gorilla man, met zijn brede zilverrug, bodybuilders lichaamsgewicht (ca 200kg) en hoge schedelkam op het achterhoofd, is van nature imposant. Toch zijn de meeste zilverruggen -als ze eenmaal hun positie hebben verworven, wat in beginsel gewelddadig kan verlopen- zachtaardige leiders. Ze bewaren voor hun groep vrouwen en kinderen de rust door op subtiele wijze en met minimale communicatie in te grijpen en te leiden. Dat kan inhouden dat alleen al het verplaatsen van zijn lichaam en een nieuwe positie innemen effectief is. Zijn imponeergedrag is een stevige borstroffel die van verre te horen is (daarmee houden ze eveneens externe gevaren op afstand). De vrouwen (gem 4-8 individuen) vertrouwen op zijn bescherming, ook ten aanzien van elkaar en de kinderen. De zilverrug kent een hoge tolerantie voor zijn kinderen die hem met regelmaat uitdagen tot een spelletje en zelfs verleiden tot aandachtig vlooien. Daarmee maakt hij zichzelf geliefd onder zijn groepsgenoten.

De gorilla als mens

Als je de stijl van de Gorilla zou vertalen naar menselijk gedrag, kom je uit bij vier vormen van beïnvloeding: dominant, via het lichaam, mensgerichte aandacht geven en kaders bepalen. Hij/zij zet alle mogelijke machtsbronnen in om bepalend te zijn en de kaders neer te zetten. Dit doet dit type op een mensgerichte manier, met respect en aandacht voor de relatie. Maar laat er geen onduidelijkheid over bestaan wie de baas is. Dat zie je ook aan de lichaamshouding en gebaren. Als het nodig is, maakt een gorilla-type zich groot en geeft een ‘borstroffel’. Een dergelijke leider zal zelden de stem verheffen want dat is niet nodig.

Als een gorilla-persoon binnenkomt, komt er ook echt iemand binnen (zowel fysiek of met charismatische uitstraling). Door ervaring en kennis bedreven stralen ze rust uit en gebruiken ze doorgaans empathisch doelgerichte taal dat zorgt voor rust in de groep. Hun positie is middenin de groep.

Meer apen en hun beïnvloedingsstijl

Berberapen leven in grote sociale groepen van 10-100 dieren, waarin ieder dier zijn vaste plaats heeft. De vrouwen zijn de baas, maar stellen mannen aan...

Bij de Bonobo’s hebben de mannen het nakijken als het gaat om leiderschap. De sociale structuur wordt gekenmerkt door de vrouwen die, in een alliantie...

Bonobo’s werden in beginsel gezien als de ‘pigmy’ Chimpansee, totdat bleek dat het een totaal andere soort was met unieke sociale structuur en cultuur. Bij...

Chimpansees leven in grote groepen met complexe sociale relaties en machtsverhoudingen, die ze op een slimme manier doorzien en gebruiken. Meestal is een drie- of...

Mannelijke mantelbavianen zijn een stuk groter dan de vrouwen en hebben naast grote manen ook een enorm rood ‘zitkussen’ op hun achterste. Mantelbavianen leven in...

Vrouwelijke mantelbavianen leven hun hele leven in dezelfde complexe sociale structuren als de mannen maar dan met vrijwel dezelfde familieleden. Mannen leiden een harem en...

Orang oetans zijn de meest solitaire apen die we kennen. In tegenstelling tot de andere (mens)apensoorten hechten ze geen waarde aan het leven in groepsstructuur...

Hoe zien je collega’s jou? Loop met je collega’s door een dierentuin vol apen en observeer hun gedrag onder leiding van een aapgedragdeskundige. Als je...

NL

Inloggen

Log in voor toegang tot je eerdere bestellingen en exclusieve hulpbronnen, oefeningen en de uitgebreide beïnvloedingsprolfiel-scan. Nog geen account? Log dan hier in na je eerste bestelling.

Heb je een exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’? Maak dan hier een account aan met de code uit je boek.

Programma werkconferentie 17 april 2024

09.00 uur
Ontvangst met koffie en thee in het Zendstation te Lopikerkapel

09.30 uur
Interactieve workshop met Bart Verhaagen over de wereld van onze overtuigingen. Waar komt ons gedrag vandaan en hoe kun je dit beïnvloeden? Via het Perspectief Principe bespreken we de 12 vormen van beïnvloeden en de methode van het Beïnvloedingskompas.

11.00 uur
Tijdens de koffiepauze ga je zelf aan de slag om belemmerende overtuigingen naar boven te halen in een gesprek met een collega deelnemer.

11.30 uur
Demonstratie van de toepassing van alle vormen van beïnvloeden met een casus van iemand uit de zaal. Je ervaart direct op welke manier je ruimte kunt scheppen in knellende patronen.

12.30 uur
Tijdens de middagpauze ontvang je een gesigneerd exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’ en ontmoet je andere professionals bij een heerlijke lunch.

13.30 uur
Kies uit twee parallelle workshops:

Wat kunnen we leren van alle breinwetten uit de neuromarketing die ons overhalen om van alles in supermarkten en online te kopen? In de workshop onderzoek je op welke manier je deze kennis kunt inzetten in de dagelijkse praktijk

Hoe kun je zorgen dat vergaderingen niet eindeloos duren en vol zitten met herhalingen en stokpaardjes? Je gaat zelf oefenen met het zetten van een kader en leert de taal die mensen hierin meeneemt.

14.45 uur
Pauze

15.15 uur
Kies nogmaals uit twee parallelle workshops:

Hoe kun je hypnose en conversational trance inzetten in jouw werkpraktijk? Je gaat in deze workshop zelf oefenen met trance taal voor alledaagse toepassingen. Zodat je weerstand ombuigt naar samenwerking.

Hoe pas je de Krijgskunst Aikido toe zodat je goed gecentreerd en volledig in je kracht staat? Hoe kun je mensen in beweging brengen vanuit de overtuiging dat ze graag willen bewegen?

16.30 uur
Plenaire afronding

17.00 uur
Feestelijke borrel