In de onderstaande grafiek zie je jouw scores op de vier hoofdgroepen van beïnvloeding uit het Perspectief Principe.
Jouw score:
Relationele beïnvloeding
Structurele beïnvloeding
Sublimale beïnvloeding
Machtsbeïnvloeding
Hier volgt een korte uitleg:
Relationele beïnvloeding
Bij een gesprek of vergadering begin je met het leggen van een verbinding. Om te zorgen dat je in besprekingen niet terechtkomt in een doodlopend gesprek over de inhoud, zoek je goed uit wat de ander echt bedoelt. Daarvoor maak je op een persoonlijk niveau contact en neem je de tijd om door te vragen. Je volgt de kernwoorden van de ander en stuurt deze bij als ze niet helpen in het bereiken van het doel. Je erkent je gesprekspartner in haar intentie om het goede te doen en bouwt hier samen op verder. Het zijn drie perspectieven die een overtuiging op een soepele manier oprekken:
- Paying Attention and Asking Questions
- Herdefinieer woorden en
- Utilizing Motivation
De stijl van de relationele beïnvloeding is vaak in verbinding en met veel vragen.
Structurele beïnvloeding
Bij de relationele beïnvloeding maak je soepel contact en zorg je ervoor dat de belemmerende overtuiging van de ander op een milde manier opschuift. Maar soms heb je krachtigere vormen van beïnvloeding nodig en dan kun je verder met de structurele vormen van het perspectief principe. De basis van de vormen van structurele beïnvloeding ligt in de structuur van overtuigingen. Je stelt de oorzaak-gevolg relatie ter discussie en je leidt de ander naar een betekenis die meer ruimte geeft. Je vergroot het kader waarbinnen het vraagstuk werd besproken zodat er nieuwe mogelijkheden ontstaan. Het zijn drie perspectieven die een overtuiging op een radicale manier oprekken:
- Convincing with Logic
- Stuur naar andere betekenis en
- Vergroot het kader.
De stijl van de structurele beïnvloeding is vaak stellend: je poneert een heel ander perspectief.
Subliminale beïnvloeding
Bij de structurele beïnvloeding ga je soms te hard waardoor iemand een muur optrekt. Het is dan zinvol als je nog andere mogelijkheden hebt die de weerstand van het bewuste brein omzeilen. Het aangrijpingspunt van de vormen van subliminale beïnvloeding ligt in het onbewuste brein van de ander. De ethische vraag of deze vormen verantwoord zijn is zeer relevant omdat je vaak niet bespreekt wat je aan het doen bent. Hoe weet je dan of het in het belang van de ander of het grotere geheel is waar je mee bezig bent? Dit is een kwestie waarbij een goed afgesteld moreel kompas je de weg wijst. De drie subliminale perspectieven zijn:
- The Art of Influence Through Storytelling
- Utilizing Metaphors
- Working through the Body
De stijl van de subliminale beïnvloeding is globaal en terloops: je gaat niet rechtstreeks een confrontatie aan.
Machtsbeïnvloeding
Na het gebruik van subliminale beïnvloeding kun je heel soms nog steeds met lege handen staan. Dan is het zinvol om te onderzoeken of je met de drie vormen van machtsbeïnvloeding de zaak in beweging kunt krijgen. Dit is een bijzondere groep omdat je niet erg bezig bent met de overtuigingen van de ander. Je kiest het perspectief van ‘gelijk krijgen’, uitnodigen tot beweging en tactisch manoeuvreren. Deze hoofdgroep gaat over het spel dat gespeeld wordt tussen mensen om bepalend te zijn. Je gaat er overheen, onderdoor of erlangs. De ander komt door deze perspectieven in beweging en zal door de druk haar overtuigingen aanpassen. De drie machtsperspectieven zijn:
- Asserting Your Opinion
- Making Space through Following
- Influencing through the Force Field
De stijl van de machtsbeïnvloeding is confronterend, indringend en niet zonder risico. Want een stevige interventie kan ook als een boemerang terugkomen.